..... بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ.... بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ.... بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ... بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ..... بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ... بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ.... بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ ...

Sunday, December 2, 2012

migrain

sekarang nih aku syak aku ade migrain la..waa xpenah aku syak pape2, tibe2 sekarang nih baru nak syak..1st time dlm hidup aku rase sakit kepale mcm nih.yes the end of november 2012.mule2 aku demam je,dah hbis demam tuh kepale aku sakit sgt,n tanda2 y aku rase nih same mcm info y aku jumpe kat cni :

Tanda-tanda migrain
- Rasa ngeri ditusuk dengan jarum pada sebelah kepala dan merebak ke bahagian hidung dan sekitar mata .(tanda2 nih y paling aku rase) 
- Kesakitan teramat sangat dan berdenyut2.
-Pandangan silau, kabur dan kadangkala menjadi gelap.
- Tekak berasa loya, muntah dan kadangkala tangan dan kaki menjadi sejuk.
-Pesakit akan menjadi sensitif pada sebarang bunyi dan suara .
-Serangan selalunya berakhir dalam tempoh 4-72 jam.
-Sesetengah pesakit akan mengalami pengumpulan cecair dalam badan seperti bengkak bengkak dan membesar di bahagian tertentu anggota badan .( yang nih mmg xde la )

Cara elak migrain :HINDARKAN :

-Memakan makanan yang mengandungi thyramine seperti keju-makan kadang2 je
-elak bau yang busuk, bunyi bising dan asap rokok-always 
-Minuman yang mengandungi kafein berlebihan-jarang sangat amek
-Stress dan tekanan-ikot keadaan..huhu
-Jadual tidur yang tak tetap-memang sy bukan seorang y ade jadual tido y betul
-Menundakan waktu makan dan biar perut kosong terlalu lama-

so korang ade ke y penah kene migrain?aku xde la sampai nk g hosp tnye penyakit aku,mmg xla..aku search je kt tenet nih n aku rase migrain la tuh..hhahh..pakwe aku xhabis2 ajak p hosp.sampai nak bergaduh.mmg xla ye sayang..hahaha...tp bila aku membuzikan diri ini, seperti menulis blog,aku rase mcm hilang sekejap sume saki2 nih..yezz peace..

gambar y xde kene mengene ngan tajuk..hehhe




No comments:

Post a Comment